Talerze Ride

( ilość produktów: 246 )

Talerz Ride to jeden z trzech najważniejszych talerzy w zestawie perkusyjnym. Tak jak i hi-hat, pełni rolę talerza prowadzącego, podkreślającego rytm utworu. Zazwyczaj jego miejsce jest po prawej stronie zestawu perkusyjnego, przed lub za drugim crashem. Talerz tego typu składa się jak wszystkie inne z powierzchni, krawędzi i główki, zwanej bellem. Z tą różnicą, że w talerzach typu ride używa się ich w dużo szerszym zakresie. Jako talerz prowadzący najczęściej jest uderzany pałeczką w powierzchnię talerza. Jeśli podzielić odległość od bella do krawędzi na 6 równych części to najczęściej uderza się w okolicach 1/3 odległości od krawędzi. W tym miejscu dźwięk jest najbardziej wyważony i najłatwiejszy w kontroli.

Talerz Ride ? najpopularniejsze rozmiary i grubości

Najpopularniejszą średnicą w tej grupie jest 20? (ok. 51 cm) i to od niej zazwyczaj rozpoczyna się swoją przygodę z perkusją, gdyż występuje w niemal wszystkich, gotowych zestawach talerzy. Wielkość ta jest najbardziej uniwersalna pod kątem klarowności brzmienia i łatwości w grze.

Następną popularną średnicą jest 22?. Dużo większy talerz o większej amplitudzie falowania talerza. Najczęściej produkowany w grubościach medium i cieńszych. Im cieńszy i bardziej płaski profil talerza tym większe falowanie i więcej szumu, a mniej selektywności. Dalej w kolejce stoją już ride 24?, które są bardzo trudne w grze i wymagają od perkusisty sporych umiejętności aby nad nim zapanować i żeby brzmiał tak jak tego chcesz. Warto zwrócić uwagę na pozornie nietypowy rozmiar, czyli 21?. Często średnica 20? jest za bardzo klarowna, ma za mało tzw. body, a 22? ma za dużo szumu. Idealnym wyważeniem tych dwóch cech jest średnica 21? i staje się ona coraz bardziej popularna. W seryjnej produkcji i sporej sprzedaży znajdują się 21 Sabiana oraz Istanbula. W stawce znajduje się też Zildjian z genialnym ridem K Sweet.

Tak jak we wszystkich talerzach znajdą się też nietypowe konstrukcje, jak np. mega bell ride 18, który cechuje się ogromną główką i małą powierzchnią. Dzięki temu jest mega selektywny i świetnie sprawdza się w szybkim metalowym graniu. Znajdą się też takie o średnicy 26?, ale to już kolosy. Znaleźć można też talerz nazwany flat ridem. Jak sama nazwa wskazuje jest to blaszka pozbawiona bella. Ma jedynie zwiększoną grubość w miejscu otworu.

Grubość talerza i jego profil, mają ogromny wpływ na brzmienie. Im talerz jest grubszy, tym jest sztywniejszy. Wibruje z niską amplitudą, ale wysoką częstotliwością. Takie brzmienie jest ciasne, przecinające powietrze i bardzo selektywne, co często jest pożądane w muzyce rockowej i metalowej. Grubości Heavy uznawane są za najbardziej wytrzymałe. Nic bardziej mylnego. Przez sztywną konstrukcję zdecydowanie łatwiej pękają niż talerze cienkie, które są bardziej miękki i plastyczne przy uderzeniu. Grubość Medium to najbardziej popularna i najczęściej stosowana grubość talerza w tego blachach. Połączenie selektywności, rozmycia i uniwersalności brzmienia. Jeśli nie wiesz czego szukasz, to bezpiecznym rozwiązaniem będzie to 20 medium. Przechodząc do grubości medium thin i thin wchodzimy w świat miękkich talerzy, które mają świetną reakcję na pałkę, dużą amplitudę drgań i niższe brzmienie. Można na nich też w miarę bezpiecznie crashować. Grubości Paper Thin i Extra Thin są ostatnimi czasy bardzo pożądane i poszukiwane. Skierowane są głównie do profesjonalistów i pasjonatów świetnego brzmienia z pełną kontrolą dynamiki

pixel