Talerze Splash

( ilość produktów: 102 )

Splash to typ talerza należący do blach efektowych lub inaczej zwanych akcentowymi. Zazwyczaj jest on mały od 6 cali aż 12 cali średnicy. W przypadku tych talerzy nie jest potrzebne ich dobieranie do pozostałych blach aż tak pieczołowicie jak ma to miejsce w przypadku hi-hatów czy ride.

Tak jak inne typy talerzy może być zbudowany z mosiądzu, brązu b8, brązu b20 oraz pośrednich materiałów. W innych typach talerzy mosiądz (brass) jest kupowany tylko po to, aby talerz wytrzymał, tak w przypadku splashy już nie jest to regułą. Szczególnie w przypadku talerzy efektowych z otworami oraz zestawienie stacka (dwóch ocierający się talerzy typu china + splash)

Najbardziej popularnymi rozmiarami są talerze o średnicy 8 cali i 10 cali. W przypadku tej grupy talerzy stosunek wielkości bella (główki talerza) to powierzchni talerza jest najbardziej istotny. Im większa główka tym więcej przydźwięków. Im główka mniejsza tym powierzchnia wibrująca talerza większa i otrzymujemy przez to więcej szumu. Najtrudniejsze w produkcji tego typu talerzy jest odpowiedni dobór główki o średnicy talerza. Mimo, że to najmniejsze talerze to przysparzają producentom najwięcej pracy

Talerze splash ? grubość, a wpływ na brzmienie.

Istotną cechą jest grubość talerza. Im jest on grubszy tym ma jaśniejszy, szklisty i przenikliwy głos z długim jak na wielkość talerza przydźwiękiem. Takie talerze najczęściej wybierają perkusiści grającą mocną muzyką z mocnym kowalskim przyłożeniem. Z kolei cieńsze talerze o grubości thin i paper thin są szybkie, szeleszczące, szumiące i pozbawione długiego wybrzmienia. Nie należy bać się takich grubości, gdyż są one idealne do większości zastosowań. Rodzaj szeleszczenia zależy od typu wykończenia talerza, jego warstwy zewnętrznej. Talerze, które są surowe będą ciemniejsze, bardziej brudne w brzmieniu. Wypolerowane i błyszczące będą szkliste i syczące. Połączenie obu tych wykończeń w różnych wariantach potrafi dać nieoczekiwane rezultaty. Weźmy chociażby pod lupę serię Sułtan, która jest zarówno surowa jak w wykończeniu tradycyjnym. Jest zarówno jasna jak i ciemna.

To samo dotyczy talerzy poddanych głębokiemu młotkowaniu. Stają się bardziej szumiące i szeleszczące. Jako przykład możemy podać talerze, których produkcję zlecamy w Turcji o zmniejszonej grubości względem fabrycznych. Okazuje się, że przy splashach nie obniża to zbyt mocno wytrzymałości talerza, a zdecydowanie polepsza brzmienie. Ułatwia też granie w niższym zakresie dynamicznym, a talerz odzywa się nawet przy delikatnym muśnięciu

pixel