Talerze Crash
( ilość produktów: 480 )Istanbul Mehmet Traditional Medium Crash 16
Istanbul Mehmet Session Crash 16
Istanbul Mehmet Session Crash 18
Zildjian Constantinople Crash 16
Zildjian Constantinople Crash 17
Istanbul Mehmet IMC Brilliant Crash 18
Meinl Classics Custom Extreme Metal Crash 16
Istanbul Mehmet X-Ray Random Crash 18
Crash należy do grupy podstawowych talerzy perkusyjnych, zaraz obok hi-hatu i ride. Tak jak hi-hat i ride to talerze przede wszystkim rytmiczne i prowadzące, tak podstawową rolą talerza typu crash jest akcentowanie poszczególnych części utworu. Wybuchowy charakter sprawia, że trudno go pomylić z jakimkolwiek innym talerzem.
Jest to najczęściej kupowany rodzaj talerza. Ich średnica waha się zazwyczaj od 14?, który obecnie jest już dość rzadko spotykany do ogromnych, falujących i tworzących ogromną ścianę dźwięku rozmiarów 22?. Przyjęło się, że podstawowe rozmiary crashy w zestawie to 16? i 18?. Tego typu konfiguracja zapewnia odpowiednią odległość dźwiękową między poszczególnymi talerzami i sprawiają, że każdy brzmi inaczej. Crashe stanowią też najliczniejszą grupę blach jeśli chodzi o podział na grubości. Od ultra cieniutkich, falujących przy najmniejszym dotknięciu paper thin po grube jak szyna kolejowa wariantów Heavy. Zaznaczyć należy, że grube talerze wcale nie są wytrzymalsze od cieńszych. Gruby talerz faluje bardzo sztywno, przez co łatwiej jest zmęczyć materiał z którego jest zbudowany.
Talerze Crash mogą być używane na wiele sposobów. Najczęstszym jest uderzenie go ruchem okrężnym w krawędź (nie prostopadle) aż do pełnego wybuchu dźwięku. Im talerz grubszy tym wymaga większej siły uderzenia do osiągnięcia pełni brzmienia. Grany na belu stanowi doskonały akcent, który często słychać na wielu nagraniach i w intrach. Talerz tego typu można wyciszać ręcznie, przez złapanie 4 palcami od dołu i kciukiem od góry przy jednoczesnym dociśnięciu. Uzyskuje się w ten sposób szybkie zakończenie wybrzmienia.
Tak jak inne grupy talerzy, istotny w brzmieniu jest profil talerza, czyli jego wysokość oraz sposób zagięcia powierzchni. Im talerz jest bardziej płaski z małym bellem, tym amplituda drgań jest większa, przez co talerz brzmi niżej, bardziej szumiąco i piaszczyście. Przy dużym bellu i dużym zagięciu powierzchni, krawędź talerza wibruje w niższej amplitudzie, ale zdecydowanie z większą częstotliwością. To przekłada się na wyższy i bardziej przenikliwy dźwięk.
Talerz Crash = wybuch, wystrzał, mocny akcent