Talerze efektowe
( ilość produktów: 145 )Sabian Crescent Pang Thang 20
Sabian HH Low Max Stax 14
Istanbul Agop Xist ION Splash 10
Sabian ICE Bell 12 (51299)
Meinl Byzance Vintage Trash Crash 16 (B16TRC)
Istanbul Mehmet X-Ray Random Crash 18
Meinl Classics Custom Dark Trash Crash 18
Meinl Classics Custom Dark Trash Splash 10
Meinl Classics Custom Dual Trash Crash 16
Talerze efektowe to szeroka rodzina talerzy perkusyjnych zyskujących na popularności w dobie poszukiwań nietuzinkowych brzmień i rozwiązań.
Czym są talerze efektowe?
Talerze efektowe to instrumenty o nietypowej konstrukcji wykraczającej nieco, a w niektórych wypadkach nawet bardzo, poza tradycyjny schemat budowy talerzy perkusyjnych. Typowy podział na hi-hat, crash, ride i chinę w dzisiejszych czasach już nie wystarczy. W czasach gdy akustyczne instrumenty gonią brzmienia stworzone przez artystów elektronicznych i starają się je naśladować, producenci prześcigają się w oryginalnych pomysłach na nowocześnie brzmiące talerze. Typową modyfikacją blach efektowych są otwory. Ich liczba, wielkość oraz kształt determinuje efekt końcowy. Generalna zasada jest taka, że im więcej otworów tym brzmienie jest bardziej trashowe, surowe, pozbawione niższych oraz tych najwyższych częstotliwości. Im mniej powierzchni talerza tym mniej tak zwanego body w brzmieniu, sustain czyli długość wybrzmienia skraca się diametralnie oraz spada głośność blachy. Najpopularniejszymi talerzami efektowymi są obecnie talerze trash-crash, zwane także o-zone od bardzo popularnych talerzy Sabian HHX Evolution O-zone Crash, które były jednymi z pierwszych takich talerzy na rynku. Crashe z otworami to instrumenty o bardzo wybuchowym, lecz krótkim brzmieniu przypominającym nieco chinę. W odróżnieniu od chiny nie są one tak głośne i sam atak nie jest tak agresywny. Dobry trash-crash musi być cienki, tak by brzmienie było szumiące i pozbawione dzwonienia. Pełną paletę barw oferuje seria Istanbul Mehmet X-Ray, w której znajdziemy talerze o różnej liczbie otworów oraz różnym wykończeniu co ma oczywiście bezpośrednie przełożenie na efekt brzmieniowy. Splashe jako mniejsi bracia crashy także występują w wersji dziurawionej co wpływa analogicznie na ich brzmienie.
Kolejnym popularnym talerzem efektowym jest china z otworami, której typowymi przedstawicielami są Sabian AA Holy China oraz Istanbul Mehmet X-Ray Multi China. China efektowa z otworami charakteryzuje się jeszcze bardziej trashowym brzmieniem, pozbawionym dzwonienia charakterystycznego dla grubszych talerzy typu china lub tych wykonanych z brązu B8 czy mosiądzu. Świetny wybór dla perkusistów poszukujących szumiącej chiny o krótkim wybrzmieniu.
Mówiąc o talerzach efektowych nie można nie wspomnieć o instrumentach typu stack. Stack to połączenie minimum dwóch talerzy ułożonych na sobie. Najczęściej jest to china plus crash, crash plus splash lub dwa crashe. Nierzadko jeden z talerzy, lub oba poosiadają otwory. Brzmienie stacków świetnie naddaje się do krótkich akcentów, a czasem może być wykorzystane jako alternatywny hi-hat. Same hi-haty także występują w wersjach efektowych z otworami i świetnie imitują brzmienia znane z kultowych automatów perkusyjnych. Bardzo ciekawe i popularne stacki oraz hi-haty znajdziemy w rodzinie talerzy Paiste PSTX, Zildjian FX, a także w ofercie firmy Meinl. Jednym z najdziwniejszych instrumentów w tej rodzinie jest Zildjian FX Spiral Stacker, który zamiast otworów został wycięty w kształt spirali.
Osobnym instrumentem jest popularny Clap stack, który imituje samplowane klaśnięcie. Charakterystycznego kształtu o łukowatym profilu nie da się omylić z żadnym innym stackiem. W tym przypadku blach jest więcej, od trzech do pięciu.
Talerze perkusyjne efektowe to szeroka oferta instrumentów skierowana do perkusistów poszukujących nowatorskich rozwiązań oraz ciekawych brzmień często nawiązujących do muzyki elektronicznej. Talerze efektowe są obecnie wykorzystywane w każdym gatunku muzycznym od delikatnego jazzu po ekstremalny metal. Każdy znajdzie tu coś zaskakującego, co pomoże w poszerzeniu palety brzmień i nada indywidualny charakter.