Obręcze perkusyjne

Die Cast czy obręcze gięte? To pytanie z którym spotykam się bardzo często. Nurtuje ono wielu bębniarzy. Powoduje też tworzenie się mitów i historii wyssanych z palca. 

Podział obręczy


I. Materiał z którego są wykonane

- Stal
- Cynk
- Aluminium
- Drewno
- Tworzywo


II. Rodzaj

- Obręcz gięta o grubości 1,6 mm (potrójnie zginana)
- Obręcz gięta o grubości 2,3 mm (potrójnie zginana)
- Obręcz odlewana Die Cast
- Obręcz drewniana
- Obręcz stalowa do bębna basowego
- Obręcz drewniana do bębna basowego
- Obręcz z tworzywa sztucznego do bębna basowego

 

Przekrój obręczy:

Przekrój obręczy


III. Przeznaczenie


- Obręcz do tomów
- Obręcz do werbli strona uderzana
- Obręcz do werbli strona spodnia
- Obręcz do bębna basowego

 

Obręcze gięte 1,6 mm

 

Obręcz gięta 1,6mm

 

 

 

Obręcz gięta - przekrójObręcze gięte o grubości 1,6mm to możliwe najcieńsze obręcze do zestawów perkusyjnych stosowane w tomach i werblach.

Wykonane są ze stali, która poddana jest procesowi potrójnego gięcia, spawania, wiercenia i chromowania. Dzięki takim zabiegom obręcz zyskuje sztywność, która umożliwia poprawne nastrojenie bębnów.

Obręcze o grubości 1,6mm sprawiają, że bębny stają się bardzo otwarte w brzmieniu.Przykładem może być DW Collectors czy DW Performance gdzie m.in. są stosowane obręcze 1,6.

 

Jest też Pearl Reference Pure w którym zastosowano obręcze 1,6 o innym profilu gięcia nazwane Fat Tone.

Produkcja tego typu obręczy jest najtańsza i wymagająca najmniejszej ilości materiału.


W produktach no name zdarzają się obręcze cieńsze niż 1,6mm, które wykonane są ze stali o wątpliwej jakości, co zwykle skutkuje szybkim ich wygięciem oraz niemożnością wystrojenia. Takowych zdecydowanie należy unikać.

 

 

Obręcze gięte 2,3 mm

 

Obręcz gięta 2,3mm

 

 

Obręcz gięta - przekrójObręcze gięte występują też w grubości 2,3mm. Są różnie nazywane w zależności od producenta. Potocznie nazywane są power hoopami lub super hoopami. Jeśli zatem usłyszycie, że ktoś ma obręcze power hoop oznacza to oznacza, że dysponuje 2,3mm.

 

Różnica pomiędzy 1,6mm a 2,3mm prócz grubości polega na dużo większej sztywności tych drugich, większej tolerancji na niedokładność stroju oraz mniejszej podatności na odkształcenia. Nieprawidłowe strojenie oraz granie rim shotem nie jest tak destrukcyjne dla nich.

 

Słyszalna jest także różnica w brzmieniu. Obręcz gięta o grubości 2,3mm skupia i wyostrza brzmienie.

Podkreślić należy, że obręcze gięte 1,6mm i 2,3mm są dużo bardziej podatne na naprężenia i w przypadku nieprawidłowego obchodzenia się z nimi krzywią się.

 

Przykładowy werbel z obręczą 2,3mm

Pearl Chad SMith - Werbel - obręcz 2,3mm


 

 

Obręcze odlewane Die Cast 3,0 mm

 

Obręcz odlewana Die Cast 3,0 mm

 

Obręcze odlewane typu Die Cast wykonane są z płynnego cynku lub aluminium wlanego do specjalnej formy. Następnie są chromowane lub wykańczane na inny kolor.

Nie ma zatem spawu ani nawiercanych otworów. Najczęściej spotkać się można z ogólnym określeniem ich mianem "Die Cast".  Ich grubość to u większości producentów wynosi  3mm.

Bardzo duża sztywność tych obręczy sprawia, że strojenie jest dużo łatwiejsze niż w przypadku obręczy giętych z racji naprężeń rozkładanych na większej powierzchni nie trzeba tak precyzyjnie dostrajać każdej śrubki.

Die Cast to więcej materiału (metalu) co za tym idzie większa masa obręczy w porównaniu z giętymi, co skutkuje bardzo dużym skupieniem, ostrością dźwięku i szybszym wygaśnięciem wybrzmienia.

Obręcze odlewane wykazują dużą odporność na punktowe wyginanie się pod wpływem nieumiejętnego strojenia i są w stanie przeżyć wiele.

Podkreślić jednak należy, że Die Casty same w sobie idealnie proste nie są i położone na płaskiej powierzchni będą się lekko bujać.  Wynika to jednak z procesu produkcji.

Obręcze odlewane z racji dużo bardziej czasochłonnej i skomplikowanej produkcji kosztują odpowiednio więcej i często wymiana obręczy giętych na odlewana potrafi być zaporowa pod względem ceny.

 

Pearl Reference14x6,5 - Obręcze Die Cast


 

 

Obręcze drewniane

 

Obręcz drewniana

 

Do tego wszystkiego mamy jeszcze obręcze drewniane. Najczęściej wykonywane są one z klonu. Trwałość obręczy drewnianych w dużej mierze zależy  od sposobu klejenia poszczególnych warstw oraz od parzenia drewna (proces odpowiedni hartowaniu metalu).

Obręcze drewniane na tomach i werblu sprawiają, że dźwięk staje się tłusty, okrągły, a rim shot jest pełny i wybuchowy.

Niestety obręcze drewniane są bardzo podatne na zmiany otoczenia (temperatura, wilgotność)
Potrafią bardzo szybko puścić strój. Nie dotyczy to obręczy drewnianych z najwyższej półki. Niestety za takie trzeba bardzo słono płacić.

Wystrzegać należy się natomiast obręczy drewnianych z niższej półki. Słaba jakość wykonania, niska odporność na zmienne warunki, brak parzenia sprawia, że produkty te tylko udają obręcze drewniane, a w rzeczywistości są bublem, który sprawia tylko problemy. O czym zresztą się boleśnie przekonałem.

 

Historia z życia wzięta:


Miałem nie tak dawno przypadek, gdzie od jednego z polskich producentów (nazwy nie wymienię) kupiłem drewniane obręcze do swojego werbla. Miały być wykonane z bubingi. Jak się okazało owy producent pomalował klonowe obręcze bejcą na kolor bubinga, a po lekkim starciu bejcy ujawnił sie piękny rysunek drewna...klonowego. Do tego dolna obręcz do werbla nie pasowała z uwagi braku odpowiedniej szczeliny do paska sprężyn.

Producent ten oczywiście dalej sprzedaje swoje super obręcze z bubingi...

 

Kilka przykładów zastosowania obręczy drewnianych w werblach od klasy średniej do custom.

Werbel PDP SXWerbel Yamaha Elvin Jones

Werbel Craviotto

 

 

 

Podsumowanie - Które obręcze są lepsze?


Na pytanie które obręcze są lepsze nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To tak jak z samochodami. Do jazdy terenowej założymy wysokoprofilowe opony o kostkowym bieżniku. Do ścigania sliki o niskim profilu.
 

Obie opony spełnią swoje zadanie w warunkach do których zostały przeznaczone. Wszystko zależy od naszych preferencji oraz zasobności portfela. Oczywiście optymalnym rozwiązaniem byłoby posiadanie 3 kompletów obręczy lub idąc dalej 3 zestawów perkusyjnych.

Najważniejsze to nie generalizować. Nie jest prawdą to ze die casty to jedyne słuszne rozwiązanie, co dość często słyszę. Nie jest prawdą to, że obręcze 1,6mm są amatorskie i w ogóle nie są cool. Przykładem może być Dw Performance i DW Collectors, gdzie 1,6mm są z powodzeniem stosowane.


Potrzebujemy w pełni otwartego brzmienia to sugerować należy się obręczami giętymi. Kiedy interesuje nas skupienie, strzał i łatwiejsze strojenie to skupmy się na Die Castach. 

 

Należy pamiętać, że obręcze należy dobrać do konstrukcji korpusu. W przypadku jeśli damy do ekstremalnie cienkiego 4 warstwowego korpus obręcz Die Cast to brzmienie zostanie niemal całkowicie zduszone i odwrotnie. Kiedy damy do grubego korpusu obręcze 1,6mm nie będzie agresywnego ataku a wybrzmienie z racji grubości będzie znikome.

 

 

 

Charakterystyka obręczy

 

Na koniec przedstawiam wykres, który ogólnie ukazuje podstawowe cechy poszczególnych obręczy.
 


Charakterystyka naciągów

Wykres ogólny. Ma na celu pokazanie podstawowych różnic pomiędzy poszczególnymi typami obręczy.

 

Oczywiście rodzajów obręczy, sposobów ich gięcia jest więcej. Skupiłem się na tych podstawowych i najbardziej znanych.

 

Jako ciekawostka poniżej nowy typ obręczy Pearla o nazwie Fat Tone, które zdecydowanie otwierają brzmienie serii Pearl Reference

 

Obręcze Fat Tone prócz klasycznego gięcia mają młotkowaną i spawaną górę obręczy, co podwyższyło sztywność i wytrzymałość obręczy przy otwartości brzmienia charakterystycznego dla obręczy 1,6mm czy też 2,3mm.



Pearl Fat Tone Hoop - Nowe obręcze Pearla

Pearl Fat Tone Hoop - Nowe obręcze Pearla

 

Obręcz DW True Hoop

 


pixel