Pady perkusyjne - Poznaj ich budowę, rodzaje i sposób mocowania

2022-05-09
Pady perkusyjne - Poznaj ich budowę, rodzaje i sposób mocowania

Pady perkusyjne - Konstrukcja

Ogromna ilość zapytań, szczególnie od rodziców , w zakresie doboru pada perkusyjnego skłoniła nas do napisania tego tekstu.

Najczęściej historia wygląda w podobny sposób:

Nasza latorośl od kiedy odnalazła się w trudnej sztuce kontroli swoich kończyn, bez przerwy wystukuje jakieś przedziwne rytmy. W domu wciąż słychać uderzenia w parapet, poduszki, kanapę, stół i wszystko inne nie protestujące pod gradobiciem mniej, lub bardziej zorganizowanego beatu. Chcąc rozwijać oczywiste zdolności swego dziecka czym prędzej kierujemy go pod opiekę nauczyciela gry na perkusji.

Już Po pierwszej obiecującej lekcji zwykle dowiadujesz się, że podstawowym narzędziem „pracy” młodego adepta sztuki perkusyjnej będzie werbel lub pad perkusyjny. Służy on do domowych ćwiczeń „aparatu” czyli w prostych słowach, poprawnego trzymania pałeczek, oraz kontroli ich odbicia. Coś jak w przypadku nauki trzymania długopisu. Jest to bez najmniejszej wątpliwości podstawowy aspekt nauki rudymentów, czyli swoistego abecadła każdego perkusisty.

Wybór padów jest ogromny i ciężko zdecydować się na konkretny model. Jak wybrać optymalny Pad do ćwiczeń perkusyjnych? W dalszej części postaram się przedstawić rodzaje padów i ich budowę.

Przede wszystkim pada kupuje się raz na wiele lat. Ja swojego posiadam już ponad 10 lat. Dlatego nie warto oszczędzać. Nie są to ogromne koszty, w porównaniu z ceną werbla czy całej perkusji, więc warto kupić pada markowego.

Podział padów ćwiczeniowych

Średnica

 

Pad perkusyjny małyPad perkusyjny duży

Pady ćwiczeniowe dla perkusistów dzieli się przede wszystkim na mniejsze (6-9 cali), oraz większe (10-12 cali).
Różnica ta wpływa na komfort ćwiczeń, jednak pamiętać należy, że podstawowym zadaniem każdego bębniarza jest „celowanie” każdego z uderzeń w ten sam punkt, co za tym idzie z reguły nie wykorzystujemy całej jego powierzchni. Siła przyzwyczajenia jest jednak bezlitosna i pad o średnicy 12 cali sprawia wrażenie bardziej prawdziwego. Rozmiar ten jest najczęściej polecany przez nauczycieli.  Mniejsze pady są świetnym mobilnym rozwiązaniem. Zawsze można go mieć przy sobie. Wejdzie do każdej torby, każdego plecaka. Szybko da się go ustawić na dowolnej płaskiej powierzchni.

Konstrukcja

Konstrukcja większości padów perkusyjnych nie jest specjalnie wyszukana. Ot kawałek drewna lub materiału pochodnego z naklejoną warstwą gumy. Wbrew pozorom sposób klejenia, rodzaj zastosowanego kleju, rodzaj gumy, jej skład, głośność, mają wielki wpływ na komfort gry, wierność odbicia. Kształt padów jest najczęściej okrągły lub pod postacią wielokąta. 

Pady ze względu na konstrukcję można podzielić na:

- jednostronne (górna warstwa z gumy, dolna antypoślizgowa)
- dwustronne (górna warstwa z miękkiej gumy, dolna z twardej gumy)

Pady dwustronne z uwagi na zastosowanie dwóch różnych mieszanek gumy umożliwiają ćwiczenie z większym lub mniejszym odbiciem pałki. Najczęściej strona twarda służy do bardzo precyzyjnego grania, wprawek i przednutek. Dzięki temu ćwiczona jest kontrola nad pałką przy klasycznym oraz słabszym odbiciu.

Na rynku znaleźć można również pady z klasycznym naciągiem z mylaru, np. Remo. Faktycznie dają one odczucie bliskie grze na prawdziwym instrumencie, jednak mają jedną zasadniczą wadę – są niemal tak głośne jak akustyczny werbel i do ćwiczenia „domowego” niezbyt się nadają.

Twardość gumy

Każda z firm produkujących ćwiczeniowe pady perkusyjne stosuje inne rodzaje gumy. Każdy z tych padów charakteryzuje się nieco innym odbiciem i głośnością. Od padów super miękkich do padów o twardym odbiciu (najczęściej te najtańsze). Twardość gumy jest najważniejszym parametrem. Jeśli guma jest zbyt twarda, pałka odbija się mocno, przez co wszystko wychodzi zaskakująco łatwo. Kiedy przesiadasz się na zwykły werbel, aby powtórzyć wyuczone ćwiczenia, okazuje się, że nic nie wychodzi. Zbyt duże odbicie to wada i należy omijać te skrajnie twarde pady.

W ostatnim czasie, bardzo popularne stają się pady które są połączeniem pianki i gumy jak np. Zildjian Reflexx, Meinl Marchmallow. Odbicie tych padów jest zdecydowanie mniejsze niż naciągów perkusyjnych. Wymagają one intensywniejszej pracy rąk. Z uwagi, że wykonane są lekkiej pianki ich trwałość jest mniejsza niż typowo gumowych padów. Jednak, kto opanuje dobrze miękkiego pada, zagra dobrze na każdych bębnach.

Miękki pad piankowy - ekstremalnie cichyZildjian Reflexx - cichy pad ćwiczeniowy

Aspekt wizualny

Efekt wow pada też jest ważny, szczególnie dla najmłodszych, dlatego coraz więcej firm wprowadza wielobarwne modele i przeróżne nadruki. Nie spełniają one żadnej praktycznej roli. Wersje z nadrukiem są idealne na prezent. 

Pad ćwiczeniowy z grafikąPad perkusyjny ćwiczeniowy z grafiką, duży

Jak zamocować pad perkusyjny?

Kolejnym jakże ważnym aspektem aby zaczęła działać pamięć mięśniowa jest sposób mocowania pada ćwiczeniowego. W tym miejscu pojawia się kolejna różnica pomiędzy padami mniejszymi i większymi.

Pady małe 6 i 7 calowe posiadają zazwyczaj na swojej spodniej stronie gwint o średnicy 8 mm, pozwalający zamontować pada na większości statywów perkusyjnych do talerzy. Jest to rozwiązanie praktyczne, ponieważ 95% statywów do talerzy posiada takowy gwint i można je z powodzeniem zaadoptować do nowej roli. Takie ustawienie pada umożliwia ćwiczenie w pozycji stojącej lub siedzącej. Istotne jest, aby pozycja ustawienia pada zawsze była taka sama. Wtedy zadziała pamięć mięśniowa i zamiast zastanawiać się nad poprawnym chwytem będziemy robić to automatycznie.

Pad 6 cali zamocowany na gwincie 8mm Pad perkusyjny zamocowany na gwincie 8mm Pad zamocowany na gwincie 8mm

 

 

UWAGA!
Nie na wszystkie statywy z gwintem 8mm są kompatybilne z padami. Aby statyw pod talerz pasował do pada potrzeba aby trzpień statywu posiadał nagwintowaną końcówkę od samego początku, lub 1 mm niżej. Statywy, których gwint zaczyna się niżej nie umożliwia zamontowania pada. Poniżej zdjęcia z gwintem wysokim i niskim. 

 

Gwint 8mm, nie wszystkie statywy pasują

 

 

Istnieje też dedykowany statyw do małych padów perkusyjnych wyposażonych w gwint 8mm. Zdarzają się też statywy z gwintem 6mm i tych należy unikać. Niektóre firmy oferują pady 12 cali z gwintem, lecz przykładana siła działa na gwint wkręcony w kawałek płyty wiórowej co może skutkować wyłamaniem. Do 12 calowych padów nie zalecamy statywów wkręcanych.

Statyw do małego pada ćwiczeniowegoStatyw do małego pada ćwiczeniowego z gwintem

Pad perkusyjny 6 cali zamontowany na dedykowanym statywiePad zamocowany na dedykowanym statywie wyposażonym w gwint 8mm

Większe 12 calowe nie posiadają zazwyczaj tego typu mocowania, a optymalnym sposobem zawieszenia jest statyw werblowy. Przy jego wyborze należy upewnić się (zapytać sprzedawcy) czy da się na nim zamontować 12 calowy pad ćwiczeniowy. Nie wszystkie statywy umożliwiają zaciśnięcie się tak, aby łapy statywu nie przeszkadzały w grze na padzie. 

Pad ćwiczeniowy 12 cali zamocowany na statywie do werbla

Pad perkusyjny, duży - zamocowany na statywie do werblaPad ćwiczeniowy 12 cali, zamocowany na statywie do werbla - widok z dołu

Natknąć się możemy również na tzw. Pady na kolano. Posiadają one wyprofilowaną na potrzeby mocowania na udzie podstawę, oraz regulowane paski służące do jego mocowania. Konstrukcja jest faktycznie przydatna w przypadku częstych podróży samochodem lub pociągiem. Nie polecamy tego typu padów do codziennych ćwiczeń. Mało ergonomiczna pozycja może spowodować nabycie złych nawyków i krzywej postawy. Do okazjonalnego stosowania jak najbardziej polecamy.

Pady perkusyjne zamocowane na statywach

Jakie są najpopularniejsze marki padów perkusyjnych?

W ścisłej czołówce znajdują się następujące marki: Evans HQ, Vic Firth, Meinl, Zildjian, GK Music (świetne pady produkowane w PL)

Czy są pady których nie rekomendujemy?

Tak, jest jeden szczególny pad, który powinien zostać spalony na stosie. Mowa o naciągowym padzie Remo. Obrzydliwie głośny z rantem z tworzywa. Ilością decybeli niemal równa się z akustycznym werblem. Niegdyś bardzo uwielbiany przez nauczycieli. Mamy takiego pada do pokazywania klientom. Jeśli chcesz ćwiczyć cicho to nigdy go nie kupuj. Do tego jest cała masa tandetnych, tanich, śmierdzących chemikaliami padów. Twarde i słabo wykonane. Jeśli kupowane na prezent dla zabawy to ok. Jednak jeśli myślisz o czymś więcej niż kilka uderzeń i rzucenie pada w kąt, zdecydowanie spójrz na markowe pady wymienionych wyżej firm.

Pad Remo - bardzo bardzo głośny, nie polecamy

Ciekawe konstrukcje padów

Ciekawe konstrukcje padów - Anika NilesPad Anika Niles - strona miękka

Czy potrzebuję specjalnych pałek do ćwiczeń?

Często zdarza mi się słyszeć pytanie o wybór pałek do ćwiczeń. Nie ma konieczności dobierania specjalnych pałek. Najlepiej ćwiczyć tym samym modelem którym gramy na co dzień. Część nauczycieli poleca na początek "rozgrzać" nasze ręce poprzez kilku minutową grę cięższymi pałkami niż zazwyczaj, nie należy jednak przesadzać, tak by nie "zamęczyć" naszych mięśni i ścięgien.

Jakie pałki wybrać na początek naszej drogi? Z reguły polecamy klasyczny model 5A, a w przypadku młodych adeptów 7A. To idealne rozmiary, na których gra większość perkusistów. Do ćwiczeń warto mieć osobne pałki, które będą wykorzystywane tylko na padzie. Na takich pałkach nie warto oszczędzać, ponieważ proste pałki i dobre wyważenie istotnie przyspieszają naukę gry.

Z czasem każdy perkusista doszuka się swojego ulubionego modelu, choć doświadczenie podpowiada nam, że ostateczny i idealny wybór w tym kontekście nie istnieje. 

 

Pokaż więcej wpisów z Maj 2022
pixel