Pad, metronom, pałki - sprzęt do ćwiczeń
Ćwiczenie rudimentów, czyli wprawek werblowych, stanowi podstawę w grze na perkusji - od tego rozpoczyna się edukacja początkującego perkusisty w szkole muzycznej. Obok gry na zestawie, ćwiczenia na ręce powinny stanowić odrębny blok podczas codziennej praktyki.
Ponieważ nie każdy ma warunki, pozwalające na użycie w domu werbla, rozwiązaniem będzie zaopatrzenie się w pad treningowy. Tak więc podstawowy sprzęt, jaki potrzebny będzie do ćwiczeń, to wspomniany pad, pałki oraz metronom. Przydadzą się oczywiście stosowne materiały edukacyjne, ewentualnie dla pełnego komfortu: siedzisko, statyw do pada i pulpit do nut.
1. Pady ćwiczeniowe
Pady perkusyjne występują z reguły w dwóch wersjach - gumowej oraz wyposażonej w membranę. Pady z membraną dość wiernie oddają naturalne odbicie pałki od naciągu werblowego, mają jednak istotną wadę - są stosunkowo głośne. Dlatego też do późnowieczornych ćwiczeń w bloku bezpieczniejsze będą pady z powłoką gumową.
Czołowe marki, produkujące tego typu sprzęt, opracowują materiały o właściwościach możliwie najbardziej zbliżonych do membrany werbla.
Fot. Pad z naciągiem Remo oraz pad z powłoką gumową HQ/Evans
Wybierając rozmiar pada odpowiedzmy sobie na pytanie, w jakich sytuacjach będziemy z niego korzystać. Do zastosowań stacjonarnych bardziej komfortowy będzie większy, cięższy, 12 calowy pad, który możemy umieścić np. na statywie werblowym.
Jeżeli poszukujemy bardziej mobilnego rozwiązania, ponieważ ćwiczymy np. podczas częstych podróży, wybierzmy 6-8 calowego pada, który nie zajmie wiele miejsca w plecaku czy torbie. Warto zwrócić uwagę na wagę pada - im cięższy, tym stabilniej zachowuje się na podłożu podczas ćwiczeń.
Niektóre modele padów wyposażone sa w gwintowane gniazdo, umożliwiające ich umieszczenie na statywie talerzowym. Często spotyka się również pady dwustronne, posiadające obok warstwy standardowej gumy spodnią warstwę materiału o większej twardości i gorszym odbiciu. Wymaga ona większego nakładu pracy palcami i nadgarstkami, co w rezultacie prowadzić do lepszej kontroli nad pałką podczas gry na hi hacie czy talerzu ride.
Fot. Spodnia strona pada z gniazdem mocującym do statywu i warstwą gumy antypoślizgowej.
2. Pałki
W kwestii wyboru pałek do ćwiczenia rudimentów istnieje kilka różnych "szkół". Jedni sugerują użycie grubych i ciężkich pałek, inni niekoniecznie ciężkich, ale maksymalnie "niewygodnych" z punktu widzenia grającego.
Często sugeruje się też pałki o rozmiarze używanym na co dzień, jednak o wyższej wadze - wszystko to ma na celu zmuszenie aparatu wykonawczego do bardziej wytężonej pracy. Tę sprawę pozostawimy w gestii Waszych nauczycieli lub osobistego wyboru.
Polecamy jednak zwrócić uwagę na wyrównaną wagę obu pałek oraz ich zestrojenie - ten sam ton wydawany przez pałki zapewnia nie tylko komfortowe ćwiczenie, ale też pozwoli nam ocenić np. dokładność artykulacyjną prawej i lewej ręki.
Fot. Klasyczne pałki ćwiczeniowe - Vic Firth American Custom SD1 General
3. Metronom
Do ćwiczeń na padzie nie będziemy potrzebować rozbudowanego i głośnego metronomu. Wystarczy proste, kieszonkowe urządzenie z podstawowymi funkcjami - regulacją tempa, metrum i kilkoma podstawowymi podziałami. Metronomu możemy używać korzystając z wbudowanego głośniczka lub podłączyć do niego słuchawki. W tym drugim wypadku warto zwrócić uwagę, czy dany model posiada stereofoniczne wyjście słuchawkowe. W przeciwnym razie klik słyszalny będzie tylko w jednym kanale.
Jeżeli metronom ma służyć również np. w czasie koncertów, warto zaopatrzyć się w bardziej zaawansowane urządzenie, umożliwiające zapisanie w pamięci szeregu temp/metrów. Pozwoli to na komfortową zmianę ustawień parametrów pomiędzy utworami za pomocą jednego przycisku. Niektóre rozbudowane metronomy posiadają również funkcje treningowe, polegające np. na stopniowym zwiększaniu tempa.
Do programowania skomplikowanych strukturalnie utworów, z licznymi zmianami temp i metrów, konieczny będzie automat perkusyjny z wbudowanym sekwencerem.
Fot. Urządzenia marki Boss - kieszonkowy metronom DB30 oraz maszyna perkusyjna DR670
Doświadczenie z wykorzystaniem metronomów w warunkach koncertowych lub podczas prób uczy, że praktycznie żadne tego typu urządzenie nie posiada dostatecznej mocy wyjściowej, aby zapewnić odpowiedni poziom głośności w słuchawkach.
W większości przypadków konieczne będzie zastosowanie wzmacniacza słuchawkowego lub małego miksera - to drugie rozwiązanie otwiera możliwości w zakresie ustawienia sobie optymalnego odsłuchu sekcji lub całego zespołu i zmiksowanie go z sygnałem metronomu.
4. Materiały Edukacyjne
Zakres dostępnych obecnie materiałów szkoleniowych jest olbrzymi i obejmuje perkusistów na wszystkich poziomach zaawansowania. Są to zarówno wydawnictwa nutowe, jak i płyty DVD z filmami dogłębnie wyjaśniającymi techniki trzymania pałek, uderzeń. Tzw. "workshopy" znaleźć można w krajowej i zagranicznej prasie fachowej.
Niezliczona ilość materiałów dostępna jest na serwisach typu YouTube, choć cenna jest w tym wypadku umiejętność wyszukania rzeczy naprawdę wartościowych. Producenci sprzętu perkusyjnego również prowadzą na swoich stronach internetowych działy szkoleniowe - szczególnie wyróżnia się w tym zakresie Vic Firth:
Polecamy stronę
http://www.vicfirth.com/education/
Fot. Kultowe książki George L. Stone'a oraz Joe Morello
Fot. Wydawnictwa DVD poświęcone ćwiczeniu rąk - Tommy Igoe oraz Jojo Mayer
5. Osprzęt
Dla uzyskania pełnego komfortu można wyposażyć pada ćwiczeniowego w statyw, zaopatrzyć się w stołek perkusyjny i pulpit do nut. Wybór statywu uzależniony będzie od średnicy pada i tego, czy posiada on gniazdo montażowe.
Mniejsze pady z gwintowanym mocowaniem wkręcić można na standardowy statyw talerzowy - należy jednak zwrócić uwagę, czy możliwe jest jego stosunkowo niskie ustawienie.
Większe pady, w celu zapewnienia odpowiedniej stabilności, lepiej będzie umieścić na statywie werblowym. W tym przypadku istotny będzie zakres regulacji uchwytów - nie każdy model obejmuje średnice mniejsze od 13 cali.
Ten sam stołek oraz statywy możemy wykorzystywać zamiennie również przy zestawie perkusyjnym. Warto zwrócić uwagę na ustawienie pada w tej samej pozycji, w jakiej zwykle ustawiamy werbel - pozwoli to na swobodne przeniesienie wypracowanych ruchów na właściwy instrument.
Niektórzy producenci oferują rozbudowane zestawy kilku padów na wspólnym statywie lub ramie. Stanowiąc imitację zestawu perkusyjnego, umożliwiają rozszerzenie zakresu ćwiczeń.
Fot. "Drzewko padów" firmy DW, umożliwiające także podłączenie mechanizmu stopy.