Koszty przesyłkiOpineoCertyfikst SSLZwrot 14 dni10 lat na rynku
Typy naciagów

Naciąg jest obok korpusu bębna bardzo istotnym elementem kształtowania brzmienia. Oferty czołowych producentów membran są tak szerokie, że przetestowanie wszystkich modeli we wszelkich możliwych konfiguracjach jest praktycznie niemożliwe.

 

Dlatego też indywidualny dobór membran to długotrwały proces, polegający na ciągłym eksperymentowaniu. Możemy z grubsza przewidzieć, jaki efekt uzyskamy stosując dany model, jednak finalne brzmienie będzie zależało w tym samym stopniu od konkretnego korpusu, stroju, warunków akustycznych pomieszczenia itp.

 

Naciąg składa się z odpowiednio wyprofilowanej, syntetycznej membrany (lub membran), rozpiętej na aluminiowej obręczy.

 

Mocowanie membrany w obręczy Remo Budowa naciągu - przekrój

 

 

Grubość membran, ich ilość i zewnętrzna powłoka decydują o charakterze brzmienia. Duże zróżnicowanie rozwiązań powoduje, że przyjąć można różne kryteria podziału naciągów: ilość warstw, rodzaj powłoki, ich przeznaczenie.




Kryterium pierwsze: ilość warstw

 

W tym przypadku wyróżnić można naciągi:


- jednowarstwowe - dają jasny, wyraźny atak, otwarte brzmienie, duże możliwości artykulacyjne, dłuższe wybrzmienie.

- dwuwarstwowe - złożone z dwóch membran, oferujące brzmienie skupione, z uwypuklonymi niższymi składowymi, o krótszym wybrzmieniu.
 

Dodatkowo istnieje wiele rozwiązań wspomagających, stosowanych w obu powyższych grupach, np. zastosowanie pierścieni tłumiących (Remo Powerstroke, Pinstripe, Evans EC, EQ) czy warstwy oleju pomiędzy dwoma membranami (Evans Hydraulic). Wpływają one na kontrolę długości wybrzmienia i wycięcie wysokich składowych oraz przydźwięków.

 

Membrany są również zróżnicowane pod względem grubości - np. grubsze membrany jednowarstwowe (Remo Ambassador X, Evans G Plus) łączą wysoką wrażliwość artykulacyjną z przeniesieniem charakterystyki brzmienia w dół pasma akustycznego.




Kryterium drugie: rodzaj powłoki

 

W drugim wypadku podział wygląda następująco:



- naciągi przezroczyste (clear)
- membrany o jasnym, wyrazistym ataku, otwartym brzmieniu i dłuższym sustainie.

Naciąg typu clear



- naciągi powlekane (coated)
- membrana o szorstkiej, z reguły białej powierzchni. Daje ciemniejsze, ciepłe brzmienie o twardszym i suchym ataku oraz krótszym wybrzmieniu.

Naciąg typu coated



- inne -
istnieje wiele rodzajów struktur i powłok membran, będących opatentowanymi rozwiązaniami konkretnych marek i oferujących szerokie spektrum brzmienia. Są to przykładowo: Fiberskyn, Suede firmy Remo czy Onyx Evansa. Dzięki tego typu rozwiązaniom otrzymujemy np. przyciemnienie barwy lub zbliżenie brzmienia do stosowanych w przeszłości naciągów z naturalnej skóry.




Przykładowe rodzaje powłok na membranach


REMO:
(od lewej) Fiberskyn, Renaissance, Suede, Skytone, Ebony

Naciąg Remo FiberskynNaciąg Remo RenaissanceNaciąg Remo SuedeNaciąg Remo SkytoneNaciąg Remo Ebony





EVANS:
(od lewej) Onyx, Hydraulic, Frosted

Naciąg Evans OnyxNaciąg Evans HydraulicNaciąg Evans Frosted



 


Kryterium trzecie: przeznaczenie.

 

Różnice w budowie naciągów występują również w zależności od ich przeznaczenia:



WERBLOWE UDERZANE

Naciągi werblowe są z reguły powlekane. Występują w wersjach zarówno pojedynczych, jak i podwójnych, wyposażonych w pierścienie tłumiące lub bez tłumików, często z łatkami wzmacniającymi i skupiającymi atak. Evans oferuje np. naciągi z otworami wentylacyjnymi, powodującymi maksymalne skrócenie wybrzmienia. Tradycyjne naciągi jednowarstwowe, nietłumione, oferują jaskrawe, otwarte brzmienie.

 

Im grubszy i mocniej wytłumiony będzie naciąg, tym ciemniejsze, niższe i krótsze brzmienie werbla uzyskamy. Należy zachować jednak umiar i nie popadać w skrajności, ponieważ gruby, podwójny naciąg z tłumikiem i łatką na niskiej klasy werblu może w efekcie dać ekstremalnie suche, kartonowe brzmienie.

 

Fot. Przykładowy naciąg werblowy z łatką: Evans G1 Power Center

 

Naciąg Evans G1 Power Center




WERBLOWE REZONANSOWE

Osobną kategorię stanowią rezonanse werblowe, które są znacznie cieńsze od membran rezonansowych na tomy. Oznaczone są zwykle jako Hazy lub Snare Side. Najcieńsze membrany wyostrzają brzmienie werbla, dają maksymalną wrażliwość sprężyn na najdelikatniejsze uderzenia.

 

Fot. Najcieńszy rezonans werblowy Evansa - Hazy 200

 

Naciąg Evans Hazy 200

 




NA TOMY - UDERZANE

Naciągi uderzane na tomy i floor tomy występują we wszystkich opisanych powyżej wersjach, a ich wybór zależy od efektu, jaki chcemy finalnie uzyskać oraz od posiadanych bębnów. Generalnie membrany pojedyncze sprawdzają się w wyższym stroju.


Pożądane są w nieco lżejszej, akustycznej muzyce, pozwalającej wydobyć niuanse artykulacyjne oraz w pracy studyjnej. Dla uzyskania niskiego, potężnego brzmienia stosuje się grubsze membrany podwójne. Nie bez znaczenia jest też ich wyższa wytrzymałość i odporność na mocne uderzenie.

 

Membrany podwójne typu clear sprawdzają się również na najtańszych bębnach, ponieważ pozwalają wydobyć nieco głębi z niższej klasy korpusów i uplastycznić ich atak.

 

Fot. Przykładowy naciąg na tomy z tłumikiem - Evans EC2S

Naciąg Evans EC2S

 



NA TOMY - REZONANSOWE

Na rezonans tomów stosuje się zarówno standardowe naciągi jednowarstwowe typu clear, jak Diplomat czy Ambassador Remo lub G1 Evans, jak i produkowane tylko z myślą o rezonansie np. Evans Genera Resonant, Resonant Glass. Cieńszy rezonans kształtuje bardziej otwarte, szerokie brzmienie tomu, natomiast grubszy skupia je i czyni bardziej "pulchnym".


Fot. Naciąg Evans Resonant Glass

Naciąg Evans Resonant Glass




NA BĘBEN BASOWY - UDERZANE

Naciągi basowe również występują w wersjach jedno i dwuwarstwowej, z wykorzystaniem różnych struktur wierzchnich, ale membrany są z reguły grubsze, niż w odpowiednikach na tomy. W muzyce jazzowej, akustycznej, na mniejsze centralki, stosuje się przeważnie naciągi nietłumione, aby uzyskać odpowiednio otwarte brzmienie i dłuższy sustain.

 

Na potrzeby bardziej punktowego basu produkowane są naciągi w wewnętrznymi pierścieniami tłumiącymi, które skupiają atak i skracają wybrzmienie. Czołowi producenci prześcigają się obecnie w nowych koncepcjach na tłumienie naciągów basowych (Evans Emad, Remo Powersonic i Powerstroke Pro, Aquarian Super Kick) tak, aby bęben nie wymagał dodatkowej ingerencji np. w postaci poduszki tłumiącej.  


Rys. Skomplikowany układ tłumików w naciągu Powerstroke Pro firmy Remo.


Remo Powerstroke Pro - tłumiki

 

 



NA BĘBEN BASOWY - REZONANSOWE

Rezonanse na bęben basowy to przeważnie jednowarstwowe membrany z wewnętrznym pierścieniem tłumiącym. Niektóre modele mają fabrycznie wycięty i wzmocniony otwór mikrofonowy. Powłoka membrany rezonującej decyduje o brzmieniu całego bębna - tradycyjne czarne (Remo Powerstroke 3 Ebony, Evans EQ3 Resonant Black) brzmią generalnie jaśniej, niż białe, powlekane - o ciepłym, okrągłym i miękkim charakterze.

 

Fot. Uniwersalny rezonans basowy z wyciętym fabrycznie otworem: Evans EQ3 Resonant Black


Naciąg Evans EQ3 Resonant Black

 

 

 

Proces produkcji naciągów firmy EVANS


 

 

Linki do stron producentów:

http://www.remo.com

http://www.evansdrumheads.com

http://www.aquariandrumheads.com

 

Uwaga!

Wbrew powszechnej opinii naciągi Remo pinstripe nie są naciągami olejowymi i nigdy takowymi nie były.

Ilość: 0 szt.
Suma: 0.00
Obserwujesz: (0)
Raty
DrumCenter Bydgoszcz na Facebooku DrumCenter Bydgoszcz na Youtube DrumCenter Bydgoszcz na Instagramie

Mobilna wersja sklepu

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij